سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاشت ناخن از نظر شرعی چه حکمی دارد

امروزه بسیاری از زنان برای آراستن دست های خود ناخن های خود را رنگ می کنند. این سوال مطرح می شود: آیا کاشت ناخن ممنوع است؟

 

از نظر همه فقها و در دین مبین اسلام، هرگاه جسم خارجی به یکی از اعضای بدن متصل شود و در هنگام وضو و غسل مانع از ورود آب شود. وضو و غسل هر چند موجود است، جایز نیست و باید آن شیء را از بدن جدا کرد.

 

با وجود توصیه علمای دین به عدم کاشت ناخن توسط زنان. با این حال، اکثریت آنها معتقدند که این کار به خودی خود ناقض قوانین شرع نیست.

 

کاشت ناخن باید توسط آقایان استفاده شود زیرا از نظر جامعه مذهبی زیورآلات زنانه محسوب می شود. با ما همراه باشید، زیرا ما می خواهیم آنچه را که داوران در این مورد می گویند بشنویم.

 

دیدگاه متخصصان حقوقی در مورد کاشت ناخن زنان به شرح زیر است:

نظر حضرت آیت الله خامنه ای در مورد قانون کاشت ناخن این است که:

 

این رفتار اگرچه زینت زن محسوب می شود، اما باید از محرم پوشانده شود. در هنگام وضو گرفتن تمام موانع تماس آب با پوست شما لازم است. اما اگر مال زیاد دارید یا نمی توانید موانع را برطرف کنید، می توانید وضوی جبیره را بگیرید.

 

از آنجایی که وضوی شما باطل می شود، بهتر است در روزهای بعد اقدام به رفع وضو کنید.

 

تصمیم در مورد کاشت ناخن به گفته آیت الله گلپایگانی:

 

در این زمینه تصریح می کنند که بهتر است قبل از برداشتن کاشت ناخن از روی ناخن، ابتدا وضو گرفته و غسل شود. همین وضو را بگیرید و برای یقین تیمم کنید، ولی اگر رفع نشد آن را انجام دهید.

 

ارزیابی آیت الله شبیری زنجانی از پرونده کاشت ناخن به شرح زیر است.

 

قابل قبول نیست. اگر این کار را کردید ولی نتوانستید گیاه را از بین ببرید، باید برای وضو و غسل تیمم کنید. سپس توصیه می شود که وضو بگیرید و وضو بگیرید.

 

آیت الله مکارم شیرازی در مورد کاشت ناخن چنین حکم کرد.

 

گویا کاشتن ناخن برای زنان ممنوع است. اما اگر مجبور شوید این کار را انجام دهید، جبیره محسوب می شود.

 

فردی که کاشت ناخن دارد چگونه می تواند غسل کند؟

عبارات مذکور مدعی است پوشاندن سطح ناخن در هنگام غسل حرام است، لذا باید این کار انجام شود. از سوی دیگر، علمای حقوق برای کمک به کسانی که در شرایط چالش برانگیز یا پیش بینی نشده قرار می گیرند، راهکارهایی اندیشیده اند.

 

اگر نمی‌توانید برای برداشتن کاشت ناخن به سالن بروید، مثلاً به دلیل مسافرت یا مکانی که نمی‌توانید این کار را انجام دهید. از طرف دیگر، ممکن است نتوانید هزینه ای برای برداشتن ایمپلنت ها در یک نقطه خاص پرداخت کنید. یا اینکه زمان شما محدود بود.

 

حقوقدانان معتقدند که شما مجاز به استفاده از گزینه های دیگر در این شرایط هستید. گیاهان نیاز به حمام و مرطوب شدن با دست های مرطوب دارند.

 

نتیجه گیری:

اگر از فکر ممنوع بودن کاشت ناخن ناراحت هستید و اینطور است برای شما مهم است باید توجه داشته باشید که حرام بودن یا نبودن چیزی را مرجع شما تشخیص می دهد. با بررسی دیدگاه های مختلفی که مراجع مختلف در این باره بیان کرده اند، می توانید پاسخ سوالات خود را بیابید.

 

در نهایت، باید اذعان کنیم که برخی افراد معتقدند که می‌توانند از زیر بار مسئولیت‌پذیری فرار کنند. آنها ناخن های مصنوعی را بر نمی دارند زیرا انجام این کار برای آنها دشوار است. در عوض در وضو و غسل تیمم می کنند یا حکم جبیره را رعایت می کنند.

 

اما در واقع، این نادرست است و بیانگر تفسیری ناقص از قوانین دینی است. اگر توانایی و شرایط مناسب را دارید، ایمپلنت را خارج نکنید. راه های جایگزینی برای وضو گرفتن وجود دارد، مانند جبیره، اما این خلاف شرع است، همان طور که نماز و غسل از شما لازم است.